
Kvalitet sedan 2009
Pålade bryggor
Passar bättre i skyddade lägen, då de ej är lika starka som fasta bryggor, men är väldigt anpassningsbara och kan kombineras med andra bryggtyper. Dessutom får man ofta en lägre totalkostnad.
Passar bra i relativt skyddade lägen
Genom att påla en brygga, istället för att bygga den på stenkistor, får man en fast brygga till, som regel, en lägre kostnad.
Nackdelen är att den oftast inte blir lika stark mot isrörelser och kraftig vågbildning i jämförelse med en stenkistebrygga. Därför bör den endast byggas i relativt skyddade lägen.
Marknadens kraftigaste bryggdäck
Våra pålade bryggor monteras som standard med ett extremt tjockt och starkt bryggdäck 195X45 mm där varje ”planka” är nästan 2 dm bred och 5 cm tjock med den kraftigaste impregneringsdgraden NTR A. Allt virke i bryggorna levereras av Impregna i Dalarna. Däcksvirket skruvas med rostfria och syrafasta stålskruv på vår fabrik.
Den pålade bryggans bultar är varmgalvaniserade stålbultar M16. Den kan beställas med en däcksbredd mellan 1.50 och 3.1 meter.
Olika behov kräver olika bryggmodeller
Beroende lite på bryggans storlek, längd och hur hög du vill ha din brygga så byggs moderna flytbryggor i två modeller ”A” och ”B”. Modell ”A” har ett lite lägre och smalare (2.30 m) bryggdäck. Modell ”B” har ett högre och lite bredare (2.60 m) bryggdäck.
Däckets stödben borras, cementeras och bultas i betongmuren.
Modern brygga på Väddö mot Ålands hav.
Bryggdäckets bärande reglar bultas fast i stödbenen.
För att en konsolbrygga skall bli stark byggs den av riktigt kraftiga reglar och balkar.
Modern brygga på Väddös utsida mot Ålands hav.
Bryggdäckets front och däck börjar läggas.
hör av dig!








